4/29/2011

Pledoarie pentru lectură

„Dacă ai carte, ai parte.” spune un proverb străvechi uitat de majoritatea tinerilor din ziua de azi.
Ei preferă să se ducă în cluburi sau să umble aiurea pe străzi în loc să citească.
Ei consideră că a citi este o pierdere de timp şi o activitate mult prea solicitantă pentru ei.
Prefer să citesc o carte decât să privesc ceea ce se difuzează la televizor.
Când citesc, păşesc cu totul în lumea aceea şi parcă sunt şi eu un personaj în acea carte.
Cu ajutorul cuvintelor îmi imaginez propria punere în scenă, propriul decor şi propriile personaje.
De multe ori, ceea ce se citeşte printre rândurile diverselor opere, este mai interesant şi mai educativ decât tot ce auzim pe stradă, în trafic, la şcoală sau prin cluburi şi baruri.
De ce merită să citim? Pur şi simplu asta simt şi asta îmi doresc să fac.
Lectura mă ajută să descopăr noi orizonturi, noi obiceiuri, noi tradiţii şi chiar noi oameni şi moduri de viaţă.
Mă ajută să-mi „cultiv vocabularul” şi să descopăr cuvinte şi semnificaţii noi.
Mă învaţă să deosebesc binele de rău şi răul de bine prin experienţele trăite sau amintite ale unor personaje sau pur şi simplu ale autorilor.
Merită să citim fiindcă e inutil să ne oprim la o evoluţie tehnologică sau materială, ştiind cât de multe satisfacţii ne aduce partea spirituală a vieţii, uneori (poate prea des) uitată.
Merită să citim fiindcă mereu vom găsi bucurii în filele unei cărţi, descrieri ale unor momente trăite de noi, sau poate descrieri ale unor momente pe care ne-am fi dorit să le trăim.
O lectură e o preţioasă sursă de exerciţiu empatic, fiindcă putem juca multiple roluri, chiar în calitate de cititor al unei cărţi bune, din care să învăţăm mai multe decât ne-am fi închipuit vreodată.
Merită să citim din enorm de multe motive, chiar pentru simplul fapt că adorăm cuvintele şi semnificaţiile purtate de către acestea, însă un argument nobil ar fi că merită să citim fiindcă suntem în stare. Şi e adevărat, ne putem considera binecuvântaţi fiindcă putem citi, ştiind că în întreaga lume sunt mii de oameni care şi-ar dori lucrul acesta, dar se află într-o oarecare imposibilitate fizică sau psihică pentru a-l face.
Citind, dovedim că ne pasă, şi mai mult, dovedim că suntem preocupaţi şi de suflet, nu doar de trup!


Ştefan Roxana – Andreeaclasa. a X-a Servicii A

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scrieţi textul dumneavoastră aici

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.